به ایران ساپلیمنت خوش اومدین

مضرات مکمل فیک

خانه » بلاگ ایران ساپ » مضرات مکمل فیک
مضرات مکمل فیک

مکمل‌های تقلبی به آفتی جدی در بدنه ورزش حرفه‌ای تبدیل شده ‌است و متأسفانه هر روز به دامنه تبعات آن افزوده می‌شود. به‌ واقع نمی‌توان گفت که علت استفاده از این مکمل‌های تقلبی چیست؟ قیمت ارزان‌تر و یا بسته‌بندی مشابه نمونه‌های اصلی و حتی عدم آگاهی در استفاده از این مکمل‌ها نقش دارند. ولی آیا از مضرات مکمل فیک اطلاع دارید؟

عوارض مکمل فیک دامنه‌دار است و بخش‌های بزرگی از متابولیسم کلی بدن را درگیر می‌کند. آسیب کبدی رایج‌ترین مضرات مصرف مکمل تقلبی است. عارضه‌ای که می‌تواند حیات ورزشکار را تهدید کند. مشکلات کلیوی، پوکی استخوان، افزایش وزن، سردردهای شدید و حتی خطر سکته قلبی و… همگی از عوارض مصرف مکمل تقلبی هستند. در این مقاله از فروشگاه مکمل بدنسازی ایران ساپ  به بررسی مضرات مکمل فیک می‌پردازیم و به راهکارهایی در این‌باره توجه می‌کنیم.

منظور از مکمل فیک چیست؟

عدم آگاهی بزرگترین چالش ورزشکاران تازه‌کار است که حتی در سطح حرفه‌ای ها دیده می‌شود. وقتی ورزشکار حرفه‌ای هستید و یا دورنمای ورزشی دراز مدت را دنبال می‌کنید، بدون شک به مصرف مکمل‌ها نیاز دارید. اما در قدم اول باید بهترین‌ها محصول برندهای اصلی بازار را شناسایی کنید.

بی سی ای ای، گنیرها، پروتئین وی، اچ ام بی و… از جمله رایج‌ترین مکمل‌های ورزشی هستند که به فراخور نوع فعالیت حرفه‌ای ورزشکاران توسط آنها استفاده می‌شوند. شرکت‌های تولید کننده مکمل‌های ورزشی ترکیب این خوراکی‌ها را با رعایت استانداردهای پزشکی در حیطه دنیای ورزشی تولید می‌کنند. تأثیر مثبت این مکمل‌ها اثبات شده ‌است و شرکت‌های معتبر دائماً تلاش می‌کنند که همواره به دستاوردهای بهتری در این صنعت دست پیدا کنند، اما چالش جدی در وجود مکمل‌های تقلبی است.

منظور از مکمل فیک هر نوع محصول تولید نشده توسط برند اصلی است. دقیقاً معلوم نیست که این مکمل‌ها توسط چه کسانی تولید می‌شوند و در ترکیبات آنها از چه فرمولی استفاده شده ‌است. وقتی تولید کننده برای فروش از نام تجاری برندهای اصلی بازار استفاده می‌کند، قطعاً در ارائه محصول سالم و مفید نیز ناتوان است.

مطالعه بیشتر: فواید ال کارنیتین در بدن

عوارض مصرف مکمل تقلبی

در مکمل‌های فیک به ‌دنبال ترکیبات سالم و حرفه‌ای نباشید. مصرف این مکمل‌ها ریسک بزرگی است که علاوه ‌بر تهدید ادامه فعالیت حرفه‌ای شما حتی می‌تواند سلامت بدن شما را به خطر بیاندازد. برخی از مهمترین عوارض مکمل فیک به‌ قرار زیر هستند:

آسیب‌های کبدی:

کبد ایستگاه تصفیه خون است و در پاک‌سازی بدن از سموم نقش کلیدی را بازی می‌کند. این عضو اولین کانون تجمع سموم بدن است و به ‌سرعت تحت تأثیر عوارض مکمل فیک قرار می‌گیرد. ترکیبات غیرحرفه‌ای مکمل‌های فیک حین پاک‌سازی کبد داخل آن باقیمانده و در کوتاه ‌مدت حیات آن را تهدید می‌کنند.

متأسفانه بارها شاهد هستیم که ورزشکاران در اثر سوءاستفاده از مکمل‌های تقلبی دچار نارسایی‌های کبدی شده‌اند. مشکلاتی که حتی می‌تواند تداوم زندگی عادی آنها را تهدید کند. در بدترین حالت نیاز به پیوند کبد الزامی است و قطعاً علاقه ندارید تا مضرات مکمل تقلبی بازار تا این اندازه شما را تهدید کند.

سکته مغزی:

حتی اشاره به عارضه سکته مغزی و فکر کردن به آن نیز ترسناک است. عارضه‌ای که در اثر افزایش شدید فشار خون و به ‌هم خوردن متابولیسم بدن در اثر فشار زیاد به مغز ایجاد شده و تبعات بسیار نگران ‌کننده و حتی مرگ به ‌دنبال دارد. خوب است بدانید که سکته مغزی از رایج‌ترین مضرات مکمل فیک است.

در بسیاری از مکمل‌های تقلبی بازار برای افزایش انرژی ورزشکاران از مواد مخدر استفاده ‌شده است. این مکمل‌ها به‌ جای آنکه پروتئین و کراتین بدن را تقویت کنند، با ورود مواد مخدر نوعی انرژی کاذب را تولید کرده که باعث افزایش شدید فشارخون و تبعات نگران ‌کننده مانند سکته مغزی می‌شود.

مشکلات کلیه:

قاعدتاً می‌دانید که کلیه‌ها نیز از اندام‌های تصفیه ‌کننده بدن هستند و سموم را از داخل خون بیرون می‌کشند. مواد شیمیایی مضر و حتی ترکیبات مخدر موجود در مکمل‌های فیک به‌ راحتی سلامت این عضو تأثیرگذار را تهدید می‌کنند. افزایش فشار خون از رایج‌ترین مضرات مصرف مکمل تقلبی است که در امتداد تمام عوارضی که دارد، باعث به هم خوردن تعادل کار کلیه‌ها نیز خواهد شد.

نارسایی کلیه مشکل جدی است که سلامت ورزشکاران با سوءمصرف مکمل‌های فیک را تهدید می‌کند. مواد شیمیایی مضر این مکمل‌های دروغین در مجراهای باریک کلیه باقی می‌مانند و روند پاک‌سازی خون را مختل خواهد کرد. اگر حین مصرف مکمل‌های ورزشی با علائمی همچون تورم دست و پاها، تورم صورت، خستگی شدید، تنگی نفس، افزایش فشار خون و حتی ادرار نامنظم روبرو هستید، حتماً به پزشک مراجعه کرده و در اصل یا فیک بودن مکمل خود شک کنید.

مشکلات ریوی:

انسداد ریه از مضرات مکمل فیک است که حتی می‌تواند باعث مرگ ورزشکار شود. در برخی از این مکمل‌ها مواد شیمیایی خاصی استفاده‌ شده است که به شدت انرژی‌زا هستند، اما همین مواد می‌توانند اثر سوء در سلامت ریه‌ها داشته باشند.

تولید مایعات در داخل ریه یکی از رایج‌ترین عوارض مصرف مکمل تقلبی است. این مایعات آن‌قدر زیاد می‌شود که مشکلات جدی انسداد ریه را به‌ دنبال دارد. اگر در دوره مصرف مکمل‌های خود با مشکلاتی از قبیل سرفه، خلط زیاد و یا خلط خونی، درد در قفسه سینه، تنگی نفس و یا نفس‌های سریع روبرو هستید، به شکلی که احساس می‌کنید نمی‌توانید به ‌راحتی نفس بکشید، حتماً به پزشک مراجعه کرده و اصالت مکمل خود را بررسی کنید.

افزایش وزن و ظهور توده‌های نامتوازن چربی:

یک از بزرگترین مضرات مکمل‌ تقلبی به ‌هم خوردن متابولیسم بدن است. وقتی این مکمل‌های فیک را مصرف می‌کنید، دیگر بدن شما نمی‌تواند ریتم مناسبی در انرژی سوزی داشته باشد. این در حالی است که به ‌عنوان ورزشکار باید انرژی مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی تأمین کنید. در این حالت با پدیده‌ای عجیب روبرو هستید. زمانی‌ که حتی با وجود مصرف مناسب خوراکی‌ها به ‌سرعت خسته می‌شوید و انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های ورزشی ندارید؛ زیرا مکمل‌های فیک مسیر تولید انرژی در بدن شما را مختل کرده ‌است و این حجم انرژی به شکل توده‌های چربی ذخیره می‌شوند. در این ‌صورت شما چاق خواهید شد و قطعاً عارضه‌ای جدی در تقابل با زندگی ورزشکاری شما است.

مشکلات استخوانی:

پوکی استخوان یا همان کاهش تراکم بافت استخوان از جدی‌ترین مضرات مکمل فیک است. مشکلی که خیلی پنهان‌تر از دیگر عوارض تا مدت‌ها خودش را نشان نمی‌دهد. مصرف مکمل‌های فیک روند جایگزینی سلول‌های استخوانی را مختل کرده و حتی باعث تحلیل قوای استخوانی بدن می‌شود. به‌ این ‌ترتیب در دراز مدت استخوان ورزشکارها از درون پوک و ضعیف شده ‌است.

متأسفانه این عارضه پنهان است و خیلی دیر زمانی‌ که دیگر نمی‌شود راهکار درمانی پیدا کرد، ظاهر می‌شود. این افراد استخوان‌های ضعیفی دارند که با کوچکترین تحریک مثلاً فشار زیاد وزنه و یا افتادن بر روی زمین می‌شکنند و مسیر ترمیم سخت و طولانی دارند. اگر به هر شکلی در قوای بدن خود احساس سستی دارید و یا تجربه شکستگی‌ها در اثر حوادث ساده را سپری می‌کنید، حتماً در اصالت مکمل ورزشی خود شک کنید.

تحلیل عضلانی:

ورزشکاران برای تقویت عضلانی است که به سمت استفاده از مکمل‌های ورزشی ترغیب می‌شوند. اما با مصرف مکمل‌های فیک ممکن است مسیری معکوس را سپری کنند. این مکمل‌ها عموماً در ابتدای دوره مصرف باعث رشد غیر واقعی عضلانی شده و به ‌ظاهر باعث اندامی ورزیده می‌شوند؛ این در حالی است که عوارض مکمل فیک در دراز مدت نمایان است. زمانی ‌که این حجم فانتزی عضلانی بدن تحلیل رفته و حتی بافت اصلی عضلات تهدید می‌شوند. در این ‌صورت هر اندازه دوره مصرف مکمل‌های فیک را ادامه دهید، با تحلیل عضلانی بیشتر و مشکلات سنگین‌تر از قبیل دردهای عضلانی روبرو هستید.

اگر با افزایش حجم‌های غیر منطقی عضلانی در همان ابتدا دوره مصرف مکمل ورزشی برخوردار شده‌اید، لازم است تا ماجرا را جور دیگری نگاه کنید و شاید لازم باشد تا در اصالت آنچه مصرف می‌کنید و احتمالا از آن راضی هستید، شک کنید.

مشکلات قلبی:

تمام فشاری که بابت تولید انرژی کاذب مکمل فیک در بدن شما تولید می‌شود بر روی قلب است. این حجم زیاد انرژی کاذب باید در سلول‌های بدن شما بسوزند و لازم است تا جریان خون پرفشاری تولید شود. شرایطی که قلب را به مرز بحرانی می‌کشاند. متأسفانه فشار سنگین قلبی تنها در سطح فعالیت‌های ورزشی شما نیست. حتی زمانی ‌که در حال استراحت هستید، قلب شما تحت تأثیر مضرات مکمل‌ فیک قرار دارد و این حجم از تنش در متابولیسم کلی بدن را تحمل نخواهد کرد. سکته قلبی از رایج‌ترین عوارض مصرف مکمل تقلبی است و در بسیاری از موارد حتی جان ورزشکاران را تهدید می‌کند.

پدیده دهیدراتاسیون:

دهیدراتاسیون نوعی به ‌هم خوردن تعادل متابولیسمی بدن است که در آن حجم قابل‌ توجه مایعات بدن دفع می‌شود. این در حالی است که بدن شما به حجم معینی از آب برای تداوم فعالیت ارگان‌های حیاتی نیاز دارد.

همان‌طور که گفتیم، تولیدکنندگان مکمل‌های تقلبی برای تولید انرژی کاذب از انواع مواد مخدر و یا برخی ترکیبات شیمیایی مضر استفاده می‌کنند. این ترکیبات جداً از تمام عوارضی که قید کردیم می‌توانند در پروسه دفع آب بدن ایجاد اختلال کنند. مثلاً حجم اوره این ورزشکاران در اثر سوءمصرف مکمل‌های فیک افزایش پیدا می‌کند. کمبود آب در امتداد پدیده دهیدراتاسیون سلامت ورزشکاران را تهدید خواهد کرد. اگر در دوره مصرف مکمل‌های ورزشی با عوارضی مانند دردهای عضلانی و یا خستگی مفرط و حتی به ‌هم خوردن ریتم ضربان قلب مواجه شده‌اید، به احتمال زیاد اسیر پدیده دهیدراتاسیون هستید و بدن شما از کمبود آب رنج می‌برد. در این ‌صورت حتماً اصالت مکمل خود را پرس‌وجو کنید.

تحریک‌های شدید عصبی:

تحریک‌های عصبی یکی دیگر از جدی‌ترین مضرات مکمل فیک است که به شکل‌های مختلف مانند بالا رفتن ضربان قلب، افزایش دمای بدن، زیاد شدن فشار خون، تغییر در متابولیسم و حتی تحریک‌پذیری پوست و… دیده می‌شود. در پاره‌ای از موارد عدم تمرکز افراد گزارش شده‌ است. در این ‌صورت فردی که در دوره مصرف مکمل‌های فیک قرار دارد، نمی‌تواند در انجام کارها تمرکز کرده و بازدهی خود را از دست می‌دهد.

بی‌خوابی مزمن، به ‌هم خوردن نظم خواب، عدم تعادل روحی و روانی و حتی وابستگی شدید با حالتی اعتیادگونه به مکمل‌ها از دیگر نشانه‌ها و عوارض مکمل فیک هستند که در دسته‌بندی تحریک‌های شدید عصبی قرار می‌گیرند. اگر در هر صورت احساس می‌کنید که به مصرف مکمل خود وابسته هستید و شدیداً به حضور آن نیاز دارید، بهتر است در اصل یا فیک بودن آن نیز تحقیق کنید.

مسمومیت غذایی:

مسمومیت نیز از مضرات مکمل فیک است که خیلی زود خودش را نشان می‌دهد و همان ابتدا متوجه می‌شوید که در حال مصرف چه خوراکی خطرناکی هستید!

مکمل‌های فیک در کارخانه‌های اصیل با رعایت کامل موارد بهداشتی تولید نمی‌شوند. شبکه باندهای قاچاق و تولید زیرزمینی، این خوراکی‌های بی‌هویت را تولید می‌کنند و به ‌نام برندهای صاحب سبک می‌فروشند. قطعاً در کارگاه تولید این واحدهای زیرزمینی نباید انتظار رعایت الزامات بهداشتی را داشته باشید. عارضه‌های میکروبی و یا قارچی از مشکلات جدی مکمل‌های فیک هستند که در نهایت به مسمومیت‌های شدید منجر می‌شوند. در عین ‌حال حتی نمی‌توانیم به نوع ترکیب غذایی این مکمل‌ها اعتماد کنیم. تا جاییکه استفاده زیاد از مواد شیمیایی و یا ترکیبات مخدر خطر مسمومیت‌های سنگین را به ‌دنبال دارد.

توصیه‌هایی برای مصرف مکمل‌های ورزشی اصل

مکمل‌ها برای پیشرفت اهداف ورزشی شما ضروری هستند. هیچ‌کسی در اهمیت این مکمل‌ها شک ندارد و قطعاً مربی‌های حرفه‌ای و پزشکان آگاه مصرف برنامه‌ریزی‌ شده آنها را توصیه می‌کنند. اما نکته کلیدی پرهیز از هر نوع مکمل خصوصاً مکمل‌های تقلبی بازار است. توصیه می‌کنیم که در انتخاب نوع مکمل خود وسواس جدی داشته باشید و مطمئن باشید که از نمونه اصلی تهیه کرده‌اید. برای بررسی و شناسایی مکمل‌های اصلی از تقلبی بهتر است تا موارد زیر را رعایت کنید:

  • بررسی بارکد محصول در سایت شرکت تولیدکننده
  • بررسی کیفیت درپوش مکمل
  • ارزیابی هولوگرام روی محصول
  • پیگیری کد ۲۰ رقمی روی لیبل اصالت کالا در سایت TTAC
  • ارزیابی کیفیت بسته‌بندی و دقت در نام محصول که دقیقاً با برند هدف شما همخوانی داشته باشد.
  • توجه به بو، طعم و حتی رنگ مکمل که توصیه می‌کنیم تا از افراد باتجربه استفاده کنید.
  • تحقیق درباره قیمت محصول

برای تهیه مکمل‌های اصیل از برندهای شناخته ‌شده بازار می‌توانید از ضمانت صد درصدی اصل بودن مکمل بدنسازی فروشگاه ما استفاده کنید. ما در ایران ساپلیمنت به تأمین و عرضه بهترین مکمل‌ها از اصلی‌ترین برندها توجه کرده‌ایم تا در پوشش نیاز حرفه‌ای شما بهترین باشیم.

خرید گینر اصل
نوشته قبلی

چرا مکمل گینر‌ بخریم و چه مزایایی دارد

نوشته بعدی

نحوه شروع مصرف مکمل های ورزشی

مصرف مکمل های ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارید؟ تماس بگیرید

همکاران ما در مرکز مشاوره ایران ساپلیمنت  24 ساعته پاسخگوی سوالات شما هستند.

فروشگاه اینترنتی مکمل های بدنسازی ایران ساپلیمنت

ایران ساپلیمنت وارد کننده مکمل های ورزشی و تجهیزات ورزشی از بهترین برند های جهانی 

تمام حقوق این سایت تعلق به شرکت باتاب رسام پارس تغذیه میباشد.طراحی شده توسط  دیجیتارگتینگ.

سبد خرید
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید